ATEŞİ TUTUŞTURMAK
Korku
edebiyatının kralı olarak anılan Stephen
King’in 1980 tarihli aynı adlı klasik gerilim romanının yeni uyarlaması Tepki (Firestarter), düşük bütçeli
ancak başarılı korku-gerilim yapımlarına imza atan Blumhouse Productions ve Universal
Pictures imzasını taşıyor. Filmin başrollerini; American Horror Story, Black Widow, The Tomorrow War ve It Chapter Two gibi dev yapımlarda rol
alarak adını duyuran 11 yaşındaki Amerikalı oyuncu Ryan Kiera Armstrong ve High
School Musical adlı seriyle genç yaşta yıldızı parlayan ünlü Amerikalı
aktör Zac Efron paylaşıyor. Paranormal Activity serisinde birlikte
çalışan yapımcılar Jason Blum ve Akiva Goldsman; 1984 yılında Drew Barrymore’un rol aldığı ilk uyarlamanın ardından geçen 30
yıldan uzun bir süre sonra, 21. yüzyılda tekrar yapma fikri ortaya çıkınca
bunun için doğru zaman olduğuna karar vermişler. Blumhouse Productions şirketiyle Cadılar Bayramı Öldürür’de çalışan ve yapım şirketiyle uzun
yıllardır birlikte olan filmin senaristi Scott
Teems; “Bu filmin yapımındaki armağanlarımızdan biri
de zaten hikâyenin oldukça sadık bir film uyarlaması olmasıydı.” diye belirtiyor.
FİLMİN KONUSU
McGee
ailesi, geçmişte gizli bir kuruluş tarafından düzenlenen bir deney için gönüllü
denek olarak katılır ve bunun sonucunda olağanüstü psişik yetenekler ortaya
çıkar. Çiftin dünyaya gelen kızları Charlie ise, görülen en olağanüstü ve kontrol
edilemez güçle bahşedilmiştir: Pirokinezi
yani zihniyle ateş yaratma yeteneği.
Yönetmen
koltuğunda Keith Thomas’ın oturduğu
filmin oyuncu kadrosunda; Zac Efron,
Ryan Kiera Armstrong, Sydney Lemmon, Kurtwood Smith, John Beasley, Michael
Greyeyes, Gloria Reuben, kurtwood
Smith, Tina Jung ve John Beasley yer
alıyor.
HİKÂYENİN UYARLANMASI
Yönetmen Keith Thomas, romana sadık kalarak Stephen King’in hikaye anlatım yeteneklerinin derinliğini ve genişliğini vurgulayarak aktardığını ve türü dönüştürdüğünü belirterek şöyle aktarıyor; “TEPKİ’de insan gelişiminin yankısı olan ve özellikle ergenlik öncesine ait, her zaman yankılanan bir şey var. Stephen King’in eşsiz bir şekilde yaptığı bir şey de bizdeki çocuğun hayal gücünü uyandırmak. Kuralları doğal ile doğaüstü arasındaki sınırların geleneksel kurallarına pek uymasa da bildiğimiz bir sistemi uyguluyor. Bence hikâyenin en önemli teması acımızı nasıl yönettiğimizi ele alması. Tepki’de Charlie’nin öfkesi gerçekten öldürebiliyor. Bence Pirokinezi fikri öfkemizin, aşkımızın, korkumuzun kendini fiziksel olarak özellikle de ateş olarak dışa vurmasının yankısı. Kendi umutsuzluğumuzun ve acılarımızı olağanüstü bir şekilde alış şeklimiz.”
Yapım ekibi, korku filmlerinin güçlü geriliminin büyük bölümünün izleyicilerin karakterlerin karşı karşıya kaldığı tehlikelerden geldiğini aktarıyor, bu yüzden yapımcılar karakterin ailesinin hem gerçek hem de duygusal anlamda gerçekçi olması için çok çalışmış. Senarist Scott Teems yapımla ilgili şunları söylüyor, “King’in hikayelerindeki karakterlerin derinliği hep ilgimi çekmiştir. Özellikle de ebeveyn çocuk ilişkileri. TEPKİ’de ebeveyn çocuk bağı ve farklı bir çocuk yetiştirme mücadelesi bana çok iyi hitap etti. Zorbalığa maruz kalmak, dünyada yalnız kalmak ne demek, acı çeken bir çocuğu ebeveyn nasıl sakinleştirir, çocuğu kaygılanan bir ebeveyn nasıl yardım etmeye çalışır, işte bunların hepsi bu hikâyede var.”
KAMERA ARKASI
-Görüntü
yönetmeni Karim Hussain ve yönetmen Keith Thomas, başrol oyuncularında
büyüyen içsel karanlığı yansıtmak için filmin karanlık, dumanlı bir atmosferi
olmasını istedi. Karakterlerin içlerindeki karanlık bir yeteneği veya sırrı
taşımasının dualitesini göstermek için ‘Rembrandt
Tarzı’ gölge ışık kullanılmış. Ayrıca yeni filme 1984’deki filmden tamamen farklı bir görünüm vermek istendi. Daha
karanlık ve karamsar görünmesini istediler, bunu da daha yumuşak ve daha eski
bir görünüm sunan Masterbuilt Classic
Primes ile sağladılar.
-Çekim
süresini azaltmak ve kameralar arasındaki esnekliği sağlamak için tüm film
yenilikçi Cinefade Sistem ile Vari ND modunda çekildi.
-Yangın
sahnelerinin çoğu, uygulamalı olarak yapıldı ve zaman zaman bilgisayar
efektleriyle zenginleştirildi. Ateşin görüntülenme doğasından dolayı alevler
büyürken detaylarını alanın derinliğini etkilemeden korumak için uzaktan Vari ND Cinefade Sistemi kullanıldı.
-Filmin yüksek
ateş içeren alevli sahnesinde (yanmaz kıyafetli) dublörler kullanıldı. Prova
sırasında yangın-güvenlik görevlisi, kamera yakınındaki sıcaklığın yaklaşık 540 derece olduğunu saptadı. Kameranın
erimesini önlemek için ise, kamera özel yalıtımlı ve güçlendirilmiş bir muhafazaya
konuldu.
-Çekimlerden
iki ay öncesinden Blumhouse yetkilileri,
yönetmen Keith Thomas, tehlikeli
sahneler koordinatörü Daryl Patchett,
uygulayıcı yapımcılar ve bölüm müdürleri, yerel itfaiye şefiyle yangın güvenlik
protokolleri hakkında haftalık görüşmeler yaptı.
LOKASYONLAR VE YAPIM TASARIMI
-Filmin en kritik sahnelerinden
birinde; özel efektler ekibi, ateşe dayanıklı kıyafet giyen dublörlerin
üzerinde kullanılmak üzere bir alev silahı getirdi. Dublör ekibi, birkaç kez
prova yaptı, ısıyı ve zaman aralıklarını ölçtü. Bu sahnelerden birinde set içi
sıcaklık, birkaç saniyede 70 °C’den 399 °C’ye çıktı.
-McGee’lerin evinin lokasyonu,
Hamilton, Ontario, Kanada’da şehir merkezinin hemen dışındaki bir vadideydi.
Ev, 1966’da mimar Stanley Roscoe
tarafından tasarlandı ve artık yayınlanmayan Ontario Homes & Gardens dergisinde modern kolonlu ve kirişli
yapı örneği olarak yer almıştı.
-Evin içinin tasarımı için (stüdyoda
inşa edilmiş) yapım tasarımcısı Zosia
Mackenzie ve ekibi, evin şu anki sahiplerinin yıllardır sakladığı derginin
kopyasından elde edebildikleri orijinal tasarımdan büyük oranda esinlenildi.
-Toronto
Üniversitesi’nin Brütalist
Scarborough, Ontario kampüsünü
üs olarak kullanan yapım tasarımı ekibi, kurumun en alt katını ise tüm uygulamalı
efektler ve tehlikeli sahneler için stüdyoda inşa etti.
-İnşaat ekibi, kurum için yüzlerce 120 x240 cm’lik prefabrik beton plakalar
kullandı. Tümü birleştirerek koridorları, odaları, geçitleri oluşturdular ve
böylece oyuncular alanda olabildiğince gerçekçi bir şekilde hareket edebildi.
-Set tasarımcıları güçlendirilmiş
inşaat malzemeleri kullandı ve mekân yapılarını modifiye ederek yüksek
derecelerde ateşe ve ısıya dayanıklılıklarını arttırdı. İç mekân setlerinde
ise, mükemmel bir hava akımı ve acil durum için çıkış yolları yapıldı. Ayrıca
kostüm tasarım ekibi, kıyafetleri ateşli sahnelerin güvenliği için şartnamelere
uygun şekilde tasarladı.
-Filmin yüksek önlem alınan çekimleri
sırasında, oyunculardan veya ekipten tek bir kişi bile yanmadı ve yaralanmadı.
TEPKİ
Filmin
müzikleri, Christine, Escape from New
York, The Thing ve The Fog gibi yapımların efsane korku yönetmeni ve film
yapımcısı John Carpenter tarafından
bestelendi. Korku, aksiyon ve bilim kurgu türündeki Tepki (Firestarter), gerilim severlerin beğeneceği bütçesine göre
(12 milyon dolar) iyi bir uyarlama.
İyi Seyirler
Dilerim
EFE TEKSOY
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder